Asset Publisher
Zwierzęta
Co zrobić kiedy natrafimy w lesie na martwe lub ranne zwierzę? Ukąsiła mnie żmija – co teraz? Potrąciłem samochodem zwierzę. Co robić? – odpowiedzi na te i inne pytania.
Natrafiłem w lesie na martwe zwierzę. Co robić?
Jeśli znajdziesz w lesie padłe zwierzę lub nawet jego część, niezależnie od tego czy jest to zwierzę domowe czy dzikie, nie przechodź obok niego obojętnie. Śmierć zwierzęcia może być skutkiem choroby zakaźnej. Truchła nie wolno dotykać ani tym bardziej zabierać.
Jeśli znajdziesz w lesie padłe zwierzę, powiadom urząd gminy, a następnie nadleśnictwo.Koniecznie trzeba powiadomić urząd gminy, a następnie nadleśnictwo; ewentualnie policję, jeśli jest już wieczór. Usunięcie i utylizacja martwych zwierząt jest obowiązkiem gminy. Nadleśnictwo należy powiadomić dlatego, bo ubytek zwierzyny w obwodzie powinien zostać uwzględniony w planach łowieckich. Leśnicy sprawdzą także przyczynę śmierci zwierzęcia i - w razie potrzeby - zawiadomią inne służby, np. inspekcję weterynaryjną.
Natrafiłem w lesie na ranne zwierzę. Co robić?
Pomocy można szukać u leśników, choć najlepiej powiadomić o tym urząd gminy. To gmina ma bowiem zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt obowiązek opieki nad wszystkimi zwierzętami: i domowymi (bezdomnymi), i dzikimi – zapewnienia im ewentualnego schronienia czy opieki weterynaryjnej. W tym zakresie gmina może liczyć na współpracę i pomoc ze strony członków Polskiego Związku Łowieckiego, których zobowiązują do tego przepisy.
Leśnicy oczywiście chętnie doradzą, jak zachować się przy zetknięciu z rannym zwierzęciem oraz pomogą w nawiązaniu kontaktu z gminnymi urzędnikami i weterynarzami.
Natrafiłem w lesie na młode zwierzę, które wygląda na porzucone przez matkę. Co robić?
Praktycznie wszystkie zgłoszone wypadki znalezienia „porzuconego" młodego zwierzęcia to fałszywy alarm. Nie należy zbytnio zbliżać się do takich zwierząt, dotykać ich i pod żadnym pozorem zabierać ich z lasu. Pozostawianie młodych zwierząt samych, np. zajęcy, saren czy dzików, to nie brak dbałości o potomstwo ze strony rodziców, ale wręcz przeciwnie - objaw troski o ich byt. To wypracowana przez zwierzęta strategia przetrwania: młode zwierzę nie wydziela intensywnego zapachu, więc nie wyczują go drapieżniki, mało się porusza i ma maskujące ubarwienie, co zapewnia mu ochronę. Ciągła obecność dorosłych zwierząt w pobliżu zagraża młodym i ściąga uwagę drapieżników. Matka dyskretnie obserwuje młode, a zbliża się do nich tylko na czas karmienia.
Zabierając z lasu małą sarnę na oczach jej matki wyrządzamy jej wielką krzywdę. Takie „uratowane" zwierzę w zasadzie nie ma szans na wychowanie wśród ludzi i powrót do naturalnego środowiska.
Zabierając z lasu małą sarnę na oczach jej matki wyrządzamy jej wielką krzywdęNatrafiłem w lesie na kłusownicze wnyki. Co robić?
Wnyk to narzędzie kłusownicze w kształcie pętli z drutu lub stalowej linki. Umieszczane są na ziemi lub na wysokości głowy zwierzęcia i przyczepione do pniaka drzewa lub specjalnie wbitego palika. Zakładane są z reguły grupowo po kilka, a nawet kilkadziesiąt na przesmykach, którymi porusza się zwierzyna. Stanowią także zagrożenie dla ludzi, szczególnie zimą, gdy maskuje je śnieg. W przypadku ich znalezienia należy niezwłocznie zawiadomić leśników lub policję. Nie należy samodzielnie zdejmować, ani zabierać ze sobą wnyków, ale zapamiętać lub dobrze oznaczyć miejsce ich znalezienia (w naszym kraju nawet posiadanie wnyków jest karalne!). Można ostrożnie zaciągnąć pętlę, aby unieszkodliwić niebezpieczny wnyk do czasu przybycia odpowiednich służb.
Natrafiłem w lesie na agresywne zwierzę. Co robić?
Gdy spotkacie w lesie agresywne zwierzę starajcie się jak najszybciej oddalić na bezpieczną odległość. Zdrowe leśne zwierzęta najczęściej same unikają spotkania z ludźmi, a w lesie musimy unikać tylko tych, które nas się nie boją. Zwierzęta są nieprzewidywalne w czasie godów i wtedy nawet rogacz sarny czy byk jelenia może być agresywny, podobnie jak przysłowiowy ranny odyniec. Podobnie może być, gdy zaskoczymy matkę z młodymi w sytuacji, gdy nie może szybko uciec. Wtedy nawet sympatyczna i płochliwa sarna broniąca swojego koźlęcia potrafi atakować człowieka ostrymi raciczkami. Spotkania z dziwnie zachowującymi się zwierzętami trzeba zgłosić leśnikom.
Gdzie można natrafić na żmije? Jak zabezpieczyć się przed nimi?
Na żmiję zygzakowatą możemy się natknąć przede wszystkim w podmokłych fragmentach lasów, pośród rumowisk skalnych, na wilgotnych łąkach, torfowiskach, obrzeżach bagien i na zrębach. Lubi miejsca dobrze naświetlone. Dlatego możemy spotkać ją np. na środku leśnej ścieżki, gdzie wygrzewając się ma nieco uśpioną czujność. Zaniepokojona naszymi krokami, zazwyczaj szybko znika w pobliskiej kryjówce: norze, wykrocie bądź w stercie kamieni. Czasami jednak, gdy przezorność i szybkość ją zawiedzie, próbuje odstraszyć potencjalnego napastnika. Zwija swoje ciało, unosi głowę i głośno syczy. Należy wtedy zachować dystans co najmniej jednego metra, nie wykonywać gwałtownych ruchów i nie drażnić jej. Wtedy żmija nas nie zaatakuje, a my możemy spokojnie wycofać się i uniknąć ugryzienia.
Tam, gdzie spodziewamy się spotkać żmiję, patrzmy uważnie pod nogi i sprawdzajmy miejsce, w którym chcemy usiąść. Bezpiecznie jest mieć wysokie, solidne buty, bo żmija w zasadzie atakuje tylko do wysokości naszej kostki. Poza tym, gdy wędrujemy w ciężkich butach, żmije usłyszą nas z daleka.
Jeśli ukąsiła Cię żmija, nie wysysaj jadu i nie nacinaj miejsca ukąszenia – to tylko może zaszkodzić!W większości przypadków ukąszenie żmii prowokuje człowiek drażniąc ją lub próbując chwytać. Gady te są od nas dużo bardziej ostrożne i unikają jakiegokolwiek kontaktu z ludźmi. Nigdy bez powodu nie atakują człowieka, a ich ewentualna agresja jest spowodowana wyłącznie strachem czy zaskoczeniem nagłą sytuacją.
Ukąsiła mnie żmija. Co robić?
Oczywiście nie jest to łatwe, ale bardzo ważne w takiej sytuacji jest zachowanie rozsądku i spokoju. Panika i strach u ukąszonego powoduje wzrost tętna i szybsze rozprzestrzenianie się jadu w organizmie. Warto unieruchomić ukąszoną kończynę, aby spowolnić rozchodzenie się trucizny. Niektórzy radzą także założenie opaski uciskowej ponad miejscem ukąszenia, jednak nie jest to konieczne (taka opaska i tak nie może całkowicie tamować dopływu krwi!). Bardzo ważne: nie wysysamy jadu i nie nacinamy miejsca ukąszenia – to tylko może zaszkodzić! Możliwie szybko należy zgłosić się do lekarza, który zapewne poda surowicę w postaci zastrzyku. Warto pamiętać, że choć ukąszenie przez żmiję bardzo rzadko kończy się śmiercią, to jednak jego skutki są nieprzyjemne.
Jak zabezpieczyć się przed kleszczami?
Strach przed kleszczami często zniechęca nas do leśnych spacerów. Ale kleszcze zagrażają nam nie tylko w lesie, równie groźne są dla nas na łące, w ogrodzie, parku lub nad wodą. Czyhają na ofiarę wszędzie tam, gdzie są trawy, paprocie. Lubią też liście leszczyn. Suche bory sosnowe są zatem nawet bezpieczniejsze od miejskiego parku.
Warto jednak zadbać o profilaktykę. Nawet co trzeci kleszcz może przenosić krętki boreliozy. Uchronimy się przed wszelkimi kleszczowymi kłopotami stosując odpowiednie ubranie, czapkę i zabezpieczając się profilaktycznym środkiem chemicznym zakupionym w aptece. Po powrocie ze spaceru w miejscu, gdzie można spodziewać się kleszczy, niezbędna jest kontrola ciała.
Ukąsił mnie kleszcz. Co robić?
Kleszcza należy jak najszybciej usunąć z naszego ciała. Jest to zabieg prosty, bezbolesny i nie wymaga pomocy lekarskiej. Tym bardziej, że obecnie powszechnie dostępne są rozmaite przedmioty ułatwiające usunięcie kleszcza ze skóry. Są to między innymi różnego rodzaju lassa, haczyki czy przyssawki. Możemy go usunąć także zwykłymi szczypczykami. Kleszcza należy uchwycić jak najbliżej skóry, następnie wyciągać go wzdłuż osi wkłucia, lekko obracając. Gdy uda nam się wyciągnąć pajęczaka w całości, rankę należy przemyć środkiem odkażającym, a ręce umyć wodą z mydłem.
Domowe metody polegające na smarowaniu kleszcza różnymi specyfikami nie są polecane. Ułatwiają wprawdzie usunięcie pasożyta, lecz jednocześnie odcinają mu dostęp do powietrza, co zwiększa u niego wydzielanie śliny i wymiocin wstrzykiwanych do krwi człowieka. To z kolei skutkuje zwiększonym ryzykiem zakażenia poważnymi chorobami. Po usunięciu kleszcza ze skóry należy dokładnie sprawdzić, czy nie ma ich w naszym ciele więcej.
Przez 30 dni po ugryzieniu przez kleszcza należy zwracać uwagę na wystąpienie niepokojących objawów: rumienia czy podwyższonej temperatury oraz objawów podobnych do grypyPrzez 30 dni po ugryzieniu należy zwracać uwagę na wystąpienie niepokojących objawów: rumienia czy podwyższonej temperatury oraz objawów podobnych do grypy. Gdy takie wystąpią, należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza.
W moim mieście pojawiły się dzikie zwierzęta. Co robić?
Pojawianie się dzikich zwierząt w mieście zdarza się coraz częściej. Jest to niebezpieczne zarówno dla ludzi, jak i zwierząt. Miła i łagodna na pozór sarenka, osaczona przez ludzi, uciekając w panice potrafi nieźle poturbować człowieka, albo złamać sobie kark uderzając w siatkę ogrodzenia.
Jeśli zwierzę pojawiło się na ogrodzonej posesji i można bezpiecznie otworzyć bramę lub furtkę - spróbujmy to zrobić. Oczywiście zwierzęcia nie powinno się dokarmiać, ani zbytnio się do niego zbliżać. Nie należy także samodzielnie łapać lub obezwładniać zwierzęcia. To bardzo niebezpieczne. Chwytanie zwierzęcia wymaga wiedzy i współpracy różnych służb.
W każdej gminie jest powołany wydział (lub stanowisko) zarządzania kryzysowego urzędu gminy, który ma sprzęt i posiada przygotowaną odpowiednią procedurę. Gdy zauważycie zwierzę w mieście, zgłoście to natychmiast właśnie do urzędu gminy lub na policję. Te służby w razie potrzeby skorzystają z pomocy leśników i myśliwych. Zamknijcie też w domu koty i psy, aby uniknąć ich kontaktu ze zwierzęciem, co niesie za sobą ryzyko chorób.
Potrąciłem samochodem zwierzę. Co robić?
Zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt kierowca auta, który potrącił zwierzę, powinien zapewnić mu stosowną pomoc i zawiadomić w razie potrzeby służby weterynaryjne oraz policję. Nie ma potrzeby wzywać leśników, co często się zdarza, bo obowiązek usunięcia zwierzęcia z drogi spoczywa na zarządcy drogi oraz gminie.
Kto pokryje mi szkody spowodowane podczas wypadku z udziałem zwierzęcia?
Kierowca samochodu, który potrącił zwierzę, powinien ustalić jego właściciela. Jeśli jest to zwierzę domowe, którego właścicielem jest rolnik, istnieje możliwość uzyskania odszkodowania z ubezpieczenia OC gospodarstwa rolnego.
Jeśli jest to dzikie zwierzę, żyjące w stanie wolnym, to stanowi własność skarbu państwa, który zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego nie odpowiada za takie szkody. Na odszkodowanie możemy liczyć tylko w przypadku gdy mamy odpowiednią polisę AC lub gdy szkoda powstała w związku z polowaniem. Wtedy odpowiedzialność za szkodę ponosi zarządca obwodu łowieckiego, od którego możemy domagać się odszkodowania w oparciu o ustawę prawo łowieckie (art. 46).
Czy mogę swobodnie spacerować po lesie z psem?
Spacer z psem po lesie to wielka przyjemność, ale trzeba pamiętać, że nie wolno psów puszczać luzem (mówi o tym ustawa o lasach oraz art. 166 kodeksu wykroczeń). Wyjątkiem są czynności związane z polowaniem.
Ze względu na ochronę zwierząt dziko żyjących możemy więc po lesie spacerować wyłącznie z psem, który prowadzony jest na smyczy. Należy pamiętać, że nawet mały, pozornie spokojny pies to drapieżnik, który w genach ma polowanie: pogoń i zabijanie. Psy w lesie wprowadzają ogromny niepokój i są przyczyną śmierci wielu zwierząt. Należy zatem rygorystycznie przestrzegać tego nakazu nie tylko z obawy przed mandatem, ale przede wszystkim w trosce o przyrodę.
Czy mogę w lesie swobodnie obserwować i fotografować zwierzęta?
Ustawa o ochronie przyrody zakazuje umyślnego płoszenia i niepokojenia zwierząt, chwytania ich i niszczenia miejsc lęgowych. Można obserwować zwierzęta, a także fotografować i filmować je z bezpiecznej odległości. Nie można jednak w trakcie fotografowania łamać ustawowych zakazów oraz przeszkadzać zwierzętom w godach, lęgach (np. wyciągając z gniazda jajka lub pisklęta do sfotografowania) oraz normalnym funkcjonowaniu. Wobec coraz powszechniejszego dostępu do aparatów fotograficznych i ogromnego zainteresowania fotografią przyrodniczą te zapisy mają swój sens. Ponadto rozporządzenie ministra środowiska dotyczące gatunków objętych ochroną precyzuje zapisy ustawy i określa dokładnie listę zwierząt, w tym ptaków, dla których wprowadzono zakaz fotografowania i filmowania, jeśli spowodować to może ich niepokojenie lub płoszenie.
W listopadzie 2008 r. zmieniono zapisy ustawy o ochronie przyrody (art. 56), na mocy których można wystąpić z wnioskiem do regionalnego dyrektora ochrony środowiska, a na terenie parku narodowego – do dyrektora parku, o wydanie zgody na fotografowanie chronionych zwierząt.
Zanim sięgniemy po aparat, aby uwiecznić obserwowane zwierzęta i ptaki, powinniśmy bliżej poznać prawo chroniące przyrodę.
Asset Publisher
Edukacja leśna...inaczej
Edukacja leśna...inaczej
14 placówek oświatowych, blisko 600 uczestników, 11 koordynatorów, 3 komisje konkursowe, leśnicy i szerokie grono ekspertów pracowało nad realizacją projektu edukacyjnego „Mała Akademia Leśna – 9 leśnych lekcji na 90 lat Lasów Państwowych”, towarzyszącego jubileuszowi 90 lat PGL Lasy Państwowe.
Projekt stanowił nietypową – konkursową formę ewaluacji działalności edukacyjnej Nadleśnictwa Gryfino. Celem tegorocznej edycji było ukazanie wieloaspektowości lasu i leśnictwa w ujęciu interdyscyplinarnym – poprzez pracę w blokach tematycznych pozornie nie wiążących się z zagadnieniami przyrodniczymi. Tematyka poszczególnych kategorii projektu /9 leśnych lekcji/ dobrana została tak, aby stanowiła podsumowanie treści stanowiących tematykę zajęć dydaktycznych /terenowych, kameralnych/ jakie w ramach projektu prowadzone były od jesieni 2013 roku do maja 2014 roku przez gryfińskich leśników. Zajęcia odbywały się zarówno w Punkcie Przyrodniczo-Leśnym w Glinnej, placówkach oświatowych jak i bezpośrednio w terenie.
Treści zajęć dydaktycznych, usystematyzowane w poszczególnych kategoriach oraz zadania przeznaczone dla uczestników wiązały się z:
- kulturotwórczą rola lasu w polskiej literaturze i folklorze /język polski - zadanie dla uczestników - "leśne" dyktando/
- wzbogacaniem zasobu słownictwa w nauce języka niemieckiego o zagadnienia związanie z lasem i leśnictwem /język niemiecki - zadanie dla uczestników – „Leśny słownik języka niemieckiego"/
- wzbogacaniem zasobu słownictwa w nauce języka angielskiego o zagadnienia związanie z lasem i leśnictwem /język angielski - zadanie - opowiadanie „Las leśnika Bartosza"/
- lasem i leśnictwem jako tematem przewodnim w nauce korzystania z narzędzi do tworzenia aplikacji multimedialnych /zadanie - film pod tytułem „Człowiek i las"/
- dziejami administracji Lasów Państwowych i struktur leśnictwa na przestrzeni 90 lat istnienia, historii Polski w kontekście kształtowania się struktur Lasów Państwowych i lesistości kraju /historia - zadanie – broszura, informator „Historia leśnictwa polskiego"/
- rolą leśnika w gospodarowaniu polskim dobrem narodowym, znaczeniem lasu i drewna dla ludzi /wychowanie plastyczne - zadanie - praca plastyczna „Człowiek i las"/
- drewnem jego walorami technicznymi, obróbką i wykorzystaniem /wychowanie techniczne - zadanie – praca z wykorzystaniem drewna jako materiału przewodniego/
- odgłosami lasu i możliwością ich wykorzystania w tworzeniu utworów muzycznych /zadanie - ułożenie tekstu o treści związane z lasem do dowolnego podkładu muzycznego oraz zaprezentowanie go/
- ukazaniem lasu jako miejsca rekreacji i odpoczynku.
Lekcja „język polski" zmobilizowała 86 gimnazjalistów do podjęcia się niełatwej sztuki napisania dyktanda, którego treść - związana z rolą leśnika w gospodarowaniu zasobami leśnymi ułożona została przez eksperta z Uniwersytetu Szczecińskiego.
Podsumowaniem lekcji „wychowanie fizyczne" był Bieg o Puchar Nadleśniczego Nadleśnictwa Gryfino, towarzyszący ogólnopolskiej akcji „Polska Biega", w której promowany jest zdrowy styl życia /biegamy dla przyjemności a nie na czas/. Bieg o Puchar Nadleśniczego Nadleśnictwa Gryfino był „lekcją" otwartą, do której oprócz uczestników projektu przyłączyli się mieszkańcy Gryfina i okolic /łącznie 250 osób/. Spotkaniu towarzyszyła akcja promocji drewna i jego wyrobów. Spośród uczestników, którzy pisemnie i prawidłowo odpowiedzieli na pytania związane z lasami, leśnictwem i drewnem wylosowane zostały pamiątkowe nagrody i nietypowy /bo drewniany/ puchar.
Więcej o Leśnym biegu o puchar Nadleśniczego Nadleśnictwa Gryfino
Finał projektu miał miejsce 6 czerwca b.r. i towarzyszył mu ostatni z etapów, którym było rozstrzygnięcie wyników w kategorii „muzyka". Uczestnicy zaprezentowali utwory muzyczne z samodzielnie napisanym „leśnym" tekstem w aranżacji własnych lub znanych podkładów muzycznych zainspirowanych odgłosami lasu. Płyta z nagraniami ukaże się już niebawem.
Zamysł edukacyjny – mimo że zakończony nie spocznie na dnie szuflady. Prace nagrodzone w kategoriach język niemiecki, angielski, historia, informatyka, stanowiące doskonałe, choć nietypowe pomoce dydaktyczne zostaną przekazane do czytelni Biblioteki Miejskiej w Gryfinie i bibliotek w placówkach oświatowych, biorących udział w projekcie. Wszystkie praca uczestników projektu zostaną zaprezentowane 23 lipca b.r. w sali wystawowej Centrum Informacji Turystycznej w Gryfinie.
Partnerzy strategiczni projektu - Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie, Miejski Ośrodek Sportu w Gryfinie, Centrum Informacji Turystycznej w Gryfinie, Biblioteka Miejska w Gryfinie, Gryfiński Dom Kultury.
Eksperci - dr Maria Kabata - Zakład Etnolingwistyki Instytutu Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Szczecińskiego /język polski/, Przemysław Lewandowski - szef ogólnopolskiego Festiwalu Miejsc i Podróży Włóczykij oraz studyjnego kina "Gryf" /informatyka/, Maria Zalewska - dyrektor Gryfińskiego Domu Kultury, Piotr Ostrowski - muzyk i kompozytor, instruktor w Gryfińskim Domu Kultury /muzyka/, Magdalena Semczyszyn - kierownik Referatu Badań Naukowych Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Szczecinie, Dawid Rembecki - członek Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Gryfińskiej, kolekcjoner artefaktów historycznych /historia/, Paula Szuszkiewicz - lingwista, nauczyciel języka angielskiego /języka angielski/, Karina Tyła - instruktor plastyki w Gryfińskim Domu Kultury /plastyka/, Żaneta Nawrocka - lingwista, nauczyciel języka niemieckiego /język niemiecki/, Józef Moczuło - artysta rzeźbiarz /wychowanie techniczne/.
Lista finalistów:
Język polski:
I miejsce – Urszula Strugarek - Gimnazjum nr 1 w Gryfinie
II miejsce – Sandra Janiszewska - Gimnazjum w Chwarstnicy
III miejsce – Krzysztof Stempiński - Gimnazjum nr 1 Gryfinie
Język angielski:
I miejsce - Radosław Sieja - Gimnazjum w Chwarstnicy
II miejsce - Martyna Grymuła – Gimnazjum w Baniach
III miejsce - Iga Paszkiewicz - Gimnazjum nr 1 w Gryfinie
Język niemiecki:
I miejsce - Małgorzata Mlak – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
II miejsce - Wiktor Jędrzejak – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
III miejsce - Bartosz Nędzarek –Szkoła Podstawowa nr 3 w Gryfinie
Wyróżnienie - Marcin Sztangierski – Szkoła Podstawowa w Baniach
Wyróżnienie - Jerzy Surdacki – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Historia:
I miejsce - Maja Wiczkowska- Gimnazjum nr 1 w Gryfinie
II miejsce - Marta Kaciupa- Gimnazjum nr 1 w Gryfinie
III miejsce - Sandra Kisielewska – Gimnazjum w Baniach
Informatyka
I miejsce : Gimnazjum w Widuchowej - Marcin Witek, Marta Narożańska
II miejsce: Gimnazjum nr 1 w Gryfinie - Patrycja Poprawa, Patrycja Ścisłowska
III miejsce: Gimnazjum nr 1 w Gryfinie - Paulina Głodzik, Monika Wyrwicz, Michał Mędzin, Tomasz Gniazdowski, Greta Stołecka, Joanna Siwek
Ex aequo - Gimnazjum w Baniach - Martyna Kłonowska, Izabela Skąpska, Ewa Kotowicz
Wyróżnienie - Gimnazjum nr 1 w Gryfinie - Ewa Burda, Miszela Kałachurska, Aleksandra Wierzbowska
Plastyka
Kategoria klas I - III
I miejsce – Hania Sipiora – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
II miejsce – Wojtek Piaskowski – Szkoła Podstawowa nr 3 w Gryfinie
III miejsce- Michał Kusiak - Szkoła Podstawowa nr 3 w Gryfinie
Kategoria klas IV – VI
I miejsce – Hubert Ksel - Szkoła Podstawowa w Widuchowej
II miejsce – Pola Masłoń – Szkoła Podstawowa w Baniach
III miejsce – Zuzanna Krakowiak – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Wyróżnienia:
Karolina Stańko - Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Gabriela Drabik – Szkoła Podstawowa w Gardnie
Karolina Wojdyła – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Kacper Wierszyłowski – Szkoła Podstawowa nr 3 w Gryfinie
Michał Felicki - Szkoła Podstawowa w Radziszewie
Wiktoria Durlej - Szkoła Podstawowa w Gardnie
Paulina Swacha – Szkoła Podstawowa w Chwarstnicy
Julia Bryczkowska – Szkoła Podstawowa w Gardnie
Nikola Marciniak – Szkoła Podstawowa w Baniach
Wychowanie techniczne:
I miejsce – Gabriela Szejler – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
II miejsce – Daniel Lewandowski – Szkoła Podstawowa w Chwarstnicy
III miejsce- Daniel Linkiewicz – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
IV miejsce - Gabriel Jazukiewicz – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
IV miejsce - Oliwia Ciastko – Szkoła Podstawowa w Baniach
Wyróżnienia:
Gracjan Szymański – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Zuzanna Ulas – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Róża Zarzycka – Szkoła Podstawowa w Baniach
Aleksander Gembarowski – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Paulina Dziubek – Szkoła Podstawowa w Baniach
Karolina Baryła – Szkoła Podstawowa w Chwarstnicy
Kasia Bodys – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Tymon Rozpędek – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Krzysztof Sowiak - Szkoła Podstawowa w Chwarstnicy
Nikola Marciniak –Szkoła Podstawowa w Baniach
Wojciech Kobziński – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
Mateusz Przychoćko – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
Przemysław Kulesza – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Karolina Stańko – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Jerzy Surdacki – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Justyna Kiełbaśnik – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Muzyka:
I miejsce - w Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Opiekun: Katarzyna Glińska – kl. II
Zofia Pawlikowska, Julia Karmanowicz, Zuzia Jastrząb, Angelika Piasecka, Natalia Markiewicz, Amelia Gatkowska
II miejsce - Szkoła Podstawowa w Radziszewie
Opiekun: Bożena Felicka – kl. II i III
Aleksandra Wilczyńska, Oliwia Bulińska, Paulina Mysiak, Agnieszka Kowalczyk, Oliwia Gajecka, Oliwia Najda
III miejsce - Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Opiekun: Urszula Mróz – kl. III
Laura Inglot, Natalia Stańczyk, Alicja Kmiecińska, Hanna Kowalczyk, Nadia Kiełczewska, Oktawia Kaluba
Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom i instytucjom wspierającym projekt.
Gratulujemy uczestnikom i finalistom.