Wydawca treści
Geocaching
Marzyliście w dzieciństwie o poszukiwaniu skarbów, niczym bohaterowie powieści Roberta L. Stevensona czy filmów o dzielnym Indianie Jonesie? Jeśli dodatkowo uważacie, że poszukiwanie może być ciekawsze niż sam skarb, to geocaching jest czymś dla was.
Geocaching powstał dokładnie 4 maja 2000 r. Amerykanin Dave Ulmer ukrył tego dnia w lesie wiadro wypełnione różnymi przedmiotami. Jego współrzędne podał na grupie dyskusyjnej użytkowników nawigacji satelitarnej GPS. Ci przez kolejne dni, z wykorzystaniem swoich odbiorników GPS, poszukiwali wiadra i dzielili się swoimi wrażeniami na grupie. Wkrótce w podobny sposób różne pojemniki zaczęli ukrywać inni entuzjaści technologii satelitarnego namierzania obiektów. Niedługo też po raz pierwszy użyto nazwy geocaching.
Wszystko to było możliwe dzięki odkodowaniu, wcześniej zakłócanego przez wojskowych, sygnału wysyłanego przez satelity do odbiorników GPS. System nawigacji satelitarnej GPS został bowiem stworzony przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. Nic zatem dziwnego, że początkowo miał służyć wyłącznie celom militarnym. Jednak po pomyłkowym zestrzeleniu w 1983 r. nad terytorium b. ZSRR koreańskiego samolotu pasażerskiego uznano, że GPS powinien zostać udostępniony także cywilom. Aż do 2000 r. dla zwykłych użytkowników pozostawał jednak właściwie bezużyteczny, bowiem tzw. degradacja sygnału, zapobiegliwie wprowadzona przez wojsko, ograniczała dokładność określania pozycji do 100 metrów. Po decyzji Billa Clintona o wyłączeniu zakłócania, dokładność systemu wzrosła do 4-12 metrów. Rozpoczęła się nowa era nie tylko dla turystów i podróżników, ale też w wielu innych dziedzinach życia. Szacuje się, że dziś już 6-7 proc. europejskiego PKB (produktu krajowego brutto) zależy od zastosowań nawigacji satelitarnej.
Na tropie przygody
Na czym dziś polega geocaching? Od czasów Dave'a Ulmera główna idea nie zmieniła się. To gra terenowa polegająca na poszukiwaniu, przede wszystkim z użyciem GPS, „skarbów" ukrytych przez jej innych uczestników. „Skarbami" są skrzynki - wodoszczelne pojemniki, zawierające drobne przedmioty oraz dziennik.
Jak zacząć zabawę w geocaching? Na początek musimy wybrać skrzynkę, której będziemy poszukiwać. Bazy skrzynek znajdziemy w serwisach internetowych, takich jak opencaching.pl czy geocaching.pl. Na początku warto wybrać skrzynkę tradycyjną (czyli taką, której położenie jest dokładnie określone) i o niezbyt wysokim poziomie zadań i trudności terenu (określane są one w pięciostopniowej skali). Jeśli wybierzemy skrzynkę, którą niedawno ktoś odnalazł, mamy większą szansę, że nie została jeszcze zniszczona. Warto więc sprawdzić w bazie ostatnie zapisy jej dotyczące.
Przed wyruszeniem na wyprawę, poza zanotowaniem wszystkich szczegółów dotyczących skrzynki, dobrze jest przejrzeć mapę, żeby zapoznać się z terenem. Na wyprawę warto wziąć łopatkę i rękawice, przydać może się też zestaw naprawczy, na wypadek, gdyby skrzynka była uszkodzona (torebki foliowe, ołówek, nowy dziennik), a także jakiś przedmiot na wymianę. Najważniejszym wyposażeniem będzie oczywiście GPS. Możemy kupić oddzielne urządzenie lub - wykorzystując moduł GPS w swoim smartfonie - zainstalować aplikację, która pokazuje nasze położenie, a nierzadko jest także od razu zintegrowana z bazą ukrytych skrzynek. W wyborze odpowiedniej opcji pomogą nam forumowicze w jednym z poświęconych geocachingowi serwisów internetowych.
Las pełen niespodzianek
W internetowych bazach można znaleźć coraz więcej skrzynek ukrywanych w lasach, również przez samych leśników. Jest to bowiem jeszcze jeden sposób na przyciągnięcie turystów do lasów i pokazanie ich piękna. Chcąc znaleźć w bazie takie skrzynki, najlepiej w wyszukiwarce jako ich właściciela, podać "nadleśnictwo". Można też o nie zapytać w siedzibie nadleśnictwa. Każde takie pytanie będzie zachętą dla leśników, by przygotować na swoim terenie tego typu atrakcje dla turystów.
Kilkanaście skrzynek w najciekawszych miejscach swoich lasów ukryli np. leśnicy z Nadleśnictwa Katowice (RDLP Katowice). Opis każdej z nich przybliża przy okazji historię miejsca. Reakcje internautów są entuzjastyczne. Wysoko poprzeczkę zawiesili pracownicy Nadleśnictwa Lidzbark (RDLP Olsztyn). Ich skrytki w formie wyrzeźbionego ptaka zostały umieszczone w koronach drzew, 12-20 metrów nad ziemią. Zdobycie wszystkich, czyli przejście trasy "Tylko dla orłów", to nie lada wyzwanie.
Skrzynka z zagadką
Podczas zabawy w geocaching w lesie trzeba pamiętać o jednej, bardzo ważnej sprawie. Skrzynek nie można zakopywać! Rozkopywanie gruntu, a nawet rozgarnianie ściółki to niszczenie lasów. Jest to wykroczenie karane grzywną. Właśnie ze względu na ochronę lasów, niektóre serwisy internetowe nie pozwalają w swoich bazach na rejestrację skrzynek zakopanych w lesie.
Zgodnie ze zwyczajem, znalazca skrzynki powinien wpisać się w dzienniku, który zwykle jest w niej schowany. Można też wymienić znaleziony w skrzynce przedmiot lub dołożyć własny (zazwyczaj są to drobne zabawki, maskotki). W przypadku niektórych skrzynek celem samym w sobie jest przenoszenie ukrytych w nich przedmiotów z jednej lokalizacji do innej i śledzenie w serwisach internetowych tras, pokonywanych przez fanty. Po powrocie z każdej wyprawy powinniśmy opisać nasze poszukiwania z serwisie, w którym skrzynka była zarejestrowana, nawet jeśli nie udało jej się znaleźć.
Zabawę w poszukiwanie skrzynek można urozmaicać na różne sposoby. Żeby znaleźć skrzynkę multicache, trzeba pokonać etapy, a na każdym z nich otrzymuje się tylko część potrzebnych informacji. Z kolei skrzynka typu quiz wymaga rozwiązania zagadki: może to być łamigłówka, puzzle do ułożenia lub obliczenia. Skrzynki oznaczane są także dodatkowymi parametrami, które określają czego możemy spodziewać się na miejscu. Z pewnością na brak wrażeń nie będziemy narzekać.
Najnowsze aktualności
Edukacja leśna...inaczej
Edukacja leśna...inaczej
14 placówek oświatowych, blisko 600 uczestników, 11 koordynatorów, 3 komisje konkursowe, leśnicy i szerokie grono ekspertów pracowało nad realizacją projektu edukacyjnego „Mała Akademia Leśna – 9 leśnych lekcji na 90 lat Lasów Państwowych”, towarzyszącego jubileuszowi 90 lat PGL Lasy Państwowe.
Projekt stanowił nietypową – konkursową formę ewaluacji działalności edukacyjnej Nadleśnictwa Gryfino. Celem tegorocznej edycji było ukazanie wieloaspektowości lasu i leśnictwa w ujęciu interdyscyplinarnym – poprzez pracę w blokach tematycznych pozornie nie wiążących się z zagadnieniami przyrodniczymi. Tematyka poszczególnych kategorii projektu /9 leśnych lekcji/ dobrana została tak, aby stanowiła podsumowanie treści stanowiących tematykę zajęć dydaktycznych /terenowych, kameralnych/ jakie w ramach projektu prowadzone były od jesieni 2013 roku do maja 2014 roku przez gryfińskich leśników. Zajęcia odbywały się zarówno w Punkcie Przyrodniczo-Leśnym w Glinnej, placówkach oświatowych jak i bezpośrednio w terenie.
Treści zajęć dydaktycznych, usystematyzowane w poszczególnych kategoriach oraz zadania przeznaczone dla uczestników wiązały się z:
- kulturotwórczą rola lasu w polskiej literaturze i folklorze /język polski - zadanie dla uczestników - "leśne" dyktando/
- wzbogacaniem zasobu słownictwa w nauce języka niemieckiego o zagadnienia związanie z lasem i leśnictwem /język niemiecki - zadanie dla uczestników – „Leśny słownik języka niemieckiego"/
- wzbogacaniem zasobu słownictwa w nauce języka angielskiego o zagadnienia związanie z lasem i leśnictwem /język angielski - zadanie - opowiadanie „Las leśnika Bartosza"/
- lasem i leśnictwem jako tematem przewodnim w nauce korzystania z narzędzi do tworzenia aplikacji multimedialnych /zadanie - film pod tytułem „Człowiek i las"/
- dziejami administracji Lasów Państwowych i struktur leśnictwa na przestrzeni 90 lat istnienia, historii Polski w kontekście kształtowania się struktur Lasów Państwowych i lesistości kraju /historia - zadanie – broszura, informator „Historia leśnictwa polskiego"/
- rolą leśnika w gospodarowaniu polskim dobrem narodowym, znaczeniem lasu i drewna dla ludzi /wychowanie plastyczne - zadanie - praca plastyczna „Człowiek i las"/
- drewnem jego walorami technicznymi, obróbką i wykorzystaniem /wychowanie techniczne - zadanie – praca z wykorzystaniem drewna jako materiału przewodniego/
- odgłosami lasu i możliwością ich wykorzystania w tworzeniu utworów muzycznych /zadanie - ułożenie tekstu o treści związane z lasem do dowolnego podkładu muzycznego oraz zaprezentowanie go/
- ukazaniem lasu jako miejsca rekreacji i odpoczynku.
Lekcja „język polski" zmobilizowała 86 gimnazjalistów do podjęcia się niełatwej sztuki napisania dyktanda, którego treść - związana z rolą leśnika w gospodarowaniu zasobami leśnymi ułożona została przez eksperta z Uniwersytetu Szczecińskiego.
Podsumowaniem lekcji „wychowanie fizyczne" był Bieg o Puchar Nadleśniczego Nadleśnictwa Gryfino, towarzyszący ogólnopolskiej akcji „Polska Biega", w której promowany jest zdrowy styl życia /biegamy dla przyjemności a nie na czas/. Bieg o Puchar Nadleśniczego Nadleśnictwa Gryfino był „lekcją" otwartą, do której oprócz uczestników projektu przyłączyli się mieszkańcy Gryfina i okolic /łącznie 250 osób/. Spotkaniu towarzyszyła akcja promocji drewna i jego wyrobów. Spośród uczestników, którzy pisemnie i prawidłowo odpowiedzieli na pytania związane z lasami, leśnictwem i drewnem wylosowane zostały pamiątkowe nagrody i nietypowy /bo drewniany/ puchar.
Więcej o Leśnym biegu o puchar Nadleśniczego Nadleśnictwa Gryfino
Finał projektu miał miejsce 6 czerwca b.r. i towarzyszył mu ostatni z etapów, którym było rozstrzygnięcie wyników w kategorii „muzyka". Uczestnicy zaprezentowali utwory muzyczne z samodzielnie napisanym „leśnym" tekstem w aranżacji własnych lub znanych podkładów muzycznych zainspirowanych odgłosami lasu. Płyta z nagraniami ukaże się już niebawem.
Zamysł edukacyjny – mimo że zakończony nie spocznie na dnie szuflady. Prace nagrodzone w kategoriach język niemiecki, angielski, historia, informatyka, stanowiące doskonałe, choć nietypowe pomoce dydaktyczne zostaną przekazane do czytelni Biblioteki Miejskiej w Gryfinie i bibliotek w placówkach oświatowych, biorących udział w projekcie. Wszystkie praca uczestników projektu zostaną zaprezentowane 23 lipca b.r. w sali wystawowej Centrum Informacji Turystycznej w Gryfinie.
Partnerzy strategiczni projektu - Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie, Miejski Ośrodek Sportu w Gryfinie, Centrum Informacji Turystycznej w Gryfinie, Biblioteka Miejska w Gryfinie, Gryfiński Dom Kultury.
Eksperci - dr Maria Kabata - Zakład Etnolingwistyki Instytutu Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Szczecińskiego /język polski/, Przemysław Lewandowski - szef ogólnopolskiego Festiwalu Miejsc i Podróży Włóczykij oraz studyjnego kina "Gryf" /informatyka/, Maria Zalewska - dyrektor Gryfińskiego Domu Kultury, Piotr Ostrowski - muzyk i kompozytor, instruktor w Gryfińskim Domu Kultury /muzyka/, Magdalena Semczyszyn - kierownik Referatu Badań Naukowych Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Szczecinie, Dawid Rembecki - członek Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Gryfińskiej, kolekcjoner artefaktów historycznych /historia/, Paula Szuszkiewicz - lingwista, nauczyciel języka angielskiego /języka angielski/, Karina Tyła - instruktor plastyki w Gryfińskim Domu Kultury /plastyka/, Żaneta Nawrocka - lingwista, nauczyciel języka niemieckiego /język niemiecki/, Józef Moczuło - artysta rzeźbiarz /wychowanie techniczne/.
Lista finalistów:
Język polski:
I miejsce – Urszula Strugarek - Gimnazjum nr 1 w Gryfinie
II miejsce – Sandra Janiszewska - Gimnazjum w Chwarstnicy
III miejsce – Krzysztof Stempiński - Gimnazjum nr 1 Gryfinie
Język angielski:
I miejsce - Radosław Sieja - Gimnazjum w Chwarstnicy
II miejsce - Martyna Grymuła – Gimnazjum w Baniach
III miejsce - Iga Paszkiewicz - Gimnazjum nr 1 w Gryfinie
Język niemiecki:
I miejsce - Małgorzata Mlak – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
II miejsce - Wiktor Jędrzejak – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
III miejsce - Bartosz Nędzarek –Szkoła Podstawowa nr 3 w Gryfinie
Wyróżnienie - Marcin Sztangierski – Szkoła Podstawowa w Baniach
Wyróżnienie - Jerzy Surdacki – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Historia:
I miejsce - Maja Wiczkowska- Gimnazjum nr 1 w Gryfinie
II miejsce - Marta Kaciupa- Gimnazjum nr 1 w Gryfinie
III miejsce - Sandra Kisielewska – Gimnazjum w Baniach
Informatyka
I miejsce : Gimnazjum w Widuchowej - Marcin Witek, Marta Narożańska
II miejsce: Gimnazjum nr 1 w Gryfinie - Patrycja Poprawa, Patrycja Ścisłowska
III miejsce: Gimnazjum nr 1 w Gryfinie - Paulina Głodzik, Monika Wyrwicz, Michał Mędzin, Tomasz Gniazdowski, Greta Stołecka, Joanna Siwek
Ex aequo - Gimnazjum w Baniach - Martyna Kłonowska, Izabela Skąpska, Ewa Kotowicz
Wyróżnienie - Gimnazjum nr 1 w Gryfinie - Ewa Burda, Miszela Kałachurska, Aleksandra Wierzbowska
Plastyka
Kategoria klas I - III
I miejsce – Hania Sipiora – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
II miejsce – Wojtek Piaskowski – Szkoła Podstawowa nr 3 w Gryfinie
III miejsce- Michał Kusiak - Szkoła Podstawowa nr 3 w Gryfinie
Kategoria klas IV – VI
I miejsce – Hubert Ksel - Szkoła Podstawowa w Widuchowej
II miejsce – Pola Masłoń – Szkoła Podstawowa w Baniach
III miejsce – Zuzanna Krakowiak – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Wyróżnienia:
Karolina Stańko - Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Gabriela Drabik – Szkoła Podstawowa w Gardnie
Karolina Wojdyła – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Kacper Wierszyłowski – Szkoła Podstawowa nr 3 w Gryfinie
Michał Felicki - Szkoła Podstawowa w Radziszewie
Wiktoria Durlej - Szkoła Podstawowa w Gardnie
Paulina Swacha – Szkoła Podstawowa w Chwarstnicy
Julia Bryczkowska – Szkoła Podstawowa w Gardnie
Nikola Marciniak – Szkoła Podstawowa w Baniach
Wychowanie techniczne:
I miejsce – Gabriela Szejler – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
II miejsce – Daniel Lewandowski – Szkoła Podstawowa w Chwarstnicy
III miejsce- Daniel Linkiewicz – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
IV miejsce - Gabriel Jazukiewicz – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
IV miejsce - Oliwia Ciastko – Szkoła Podstawowa w Baniach
Wyróżnienia:
Gracjan Szymański – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Zuzanna Ulas – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Róża Zarzycka – Szkoła Podstawowa w Baniach
Aleksander Gembarowski – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Paulina Dziubek – Szkoła Podstawowa w Baniach
Karolina Baryła – Szkoła Podstawowa w Chwarstnicy
Kasia Bodys – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Tymon Rozpędek – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Krzysztof Sowiak - Szkoła Podstawowa w Chwarstnicy
Nikola Marciniak –Szkoła Podstawowa w Baniach
Wojciech Kobziński – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
Mateusz Przychoćko – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
Przemysław Kulesza – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Karolina Stańko – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Jerzy Surdacki – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Justyna Kiełbaśnik – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Muzyka:
I miejsce - w Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Opiekun: Katarzyna Glińska – kl. II
Zofia Pawlikowska, Julia Karmanowicz, Zuzia Jastrząb, Angelika Piasecka, Natalia Markiewicz, Amelia Gatkowska
II miejsce - Szkoła Podstawowa w Radziszewie
Opiekun: Bożena Felicka – kl. II i III
Aleksandra Wilczyńska, Oliwia Bulińska, Paulina Mysiak, Agnieszka Kowalczyk, Oliwia Gajecka, Oliwia Najda
III miejsce - Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Opiekun: Urszula Mróz – kl. III
Laura Inglot, Natalia Stańczyk, Alicja Kmiecińska, Hanna Kowalczyk, Nadia Kiełczewska, Oktawia Kaluba
Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom i instytucjom wspierającym projekt.
Gratulujemy uczestnikom i finalistom.