Wydawca treści
Jazda konna
Już ponad 7 tysięcy kilometrów tras konnych wyznaczyły Lasy Państwowe dla miłośników wypoczynku w siodle.
Coraz większa popularność jazdy konnej zmobilizowała wielu nadleśniczych do tworzenia nowych szlaków. Z „Raportu o stanie lasów" wynika, że w latach 2010-2011 na terenach zarządzanych przez Lasy Państwowe długość takich tras podwoiła się. To bardzo dobra wiadomość dla koniarzy. Droga udostępniona przez nadleśniczego jest bowiem, zgodnie z ustawą o lasach, jedynym miejscem w lesie, gdzie można się w ten sposób poruszać. Nawet jeśli przed wjazdem na nią nie ma żadnego znaku zakazu, ani też nie jest przegrodzona szlabanem, wjeżdżać na nią konno nie można (podobnie jak samochodem, motocyklem czy quadem).
W kupie siła
Jeżeli w naszej okolicy brakuje szlaków konnych, możemy zgłosić się do nadleśnictwa z prośbą o ich wyznaczenie. Warto, by taki wniosek poparła większa grupa miłośników tego rodzaju rekreacji. Jeśli zainteresowanie będzie wystarczające, a stan nawierzchni drogi i sposób jej użytkowania (czy np. nie poruszają się na niej maszyny leśne) na to pozwoli, jest szansa, że nowy szlak powstanie.
Trzeba pamiętać, że nadleśnictwa za przejazd drogami leśnymi, w wypadku ich komercyjnego użytkowania, mają prawo pobierać opłatę. Chodzi tu np. o wycieczki, przejażdżki czy rajdy organizowane przez stadniny czy gospodarstwa agroturystyczne - powinny podpisać z nadleśnictwem, jeśli tego ono wymaga, umowę, w której będą określone prawa i obowiązki obu stron, czas obowiązywania i wysokość opłat. Jeśli jednak jesteśmy osobą prywatną, która od czasu do czasu wybiera się na przejażdżkę po lesie, nic nie płacimy.
Brak zgody na utworzenie szlaku konnego nie oznacza złej woli nadleśniczego. Może mieć ku temu ważne powody. Wbrew pozorom, konie potrafią poważnie zniszczyć nawierzchnię leśnej drogi. Kopyta dziurawią ją tak bardzo, że często uniemożliwia to później poruszanie się rowerem i utrudnia spacer pieszym. Nierzadko konie uszkodzą drogę bardziej niż leśne maszyny podczas prac przy pozyskaniu i zrywce drewna, a trzeba od razu dodać, że nawierzchnia rozjechana przez ciągniki naprawiana jest zwykle dość szybko po tym , jak wyjadą one z lasu.
Najważniejsze są zasady
Niezależnie od szkód, jakie mogą spowodować konie, przepisy zakazujące jeźdźcom wjazdu do lasu poza wyznaczonymi drogami budzą kontrowersje, także wśród leśników. Wydaje się, że to rygor tego samego gatunku, co wszechobecne niegdyś tabliczki „Zakaz fotografowania" - swego rodzaju relikt przeszłości. W wielu krajach Europy Zachodniej, choćby w Niemczech, przepisy działają odwrotnie niż w Polsce. Tam można jeździć konno po wszystkich drogach leśnych, z wyjątkiem tych, na których ruch ograniczono np. ze względu na nieodpowiednią nawierzchnię, zbyt dużą liczbę pieszych turystów lub przejeżdżające maszyny leśne. Niestety, nie ma większych szans, by w Polsce wprowadzono podobne zasady, jak u naszych zachodnich sąsiadów. Nie dalej niż w zeszłym roku Janusz Zaleski, wiceminister środowiska przekonywał, że przepisy o udostępnianiu lasów spełniają swoją rolę i ich zmiana nie wydaje się konieczna. Na razie trzeba więc liczyć na przychylność nadleśniczych. I warto o nią dbać, przestrzegając zasad korzystania ze szlaków. Przede wszystkim należy pamiętać, że droga do jazdy konnej to nie tor wyścigowy i korzystają z niej także piesi turyści. Nie można z niej zjeżdżać, chyba, że musimy ominąć przeszkodę lub mamy inny naprawdę ważny powód (np. ratujemy zdrowie). Dobrą praktyką jest jazda środkiem szlaku, tak aby nie niszczyć nawierzchni po bokach, którymi najczęściej poruszają się piesi i rowerzyści. Osoby małoletnie powinny jeździć konno w towarzystwie dorosłych. Wyruszać na trasę należy po świcie, a wracać z niej przed zmierzchem. Po swoim koniu należy także posprzątać.
Każde nadleśnictwo, które wyznacza szlaki konne, tworzy także regulamin poruszania się po nich – warto go przeczytać przed wyruszeniem na trasę. Poza zasadami poruszania się, przedstawione są w nich także oznaczenia szlaków. Podstawowe to pomarańczowe koło na białym tle oznaczające sam szlak oraz pomarańczowe koło z czarną obwódką oznaczające jego początek i koniec. Czasami stosuje się też inne oznaczenia, np. zieloną podkowę na białym tle.
Warto wiedzieć
W 2011 r. sieć szlaków konnych na terenie Lasów Państwowych liczyła 7 tys. km. Jedną z większych atrakcji dla jeźdźców w Polsce jest Łódzki Szlak Konny, który częściowo biegnie także przez tereny Lasów Państwowych, a RDLP Łódź była wśród jego twórców. Ma w sumie ponad 2000 km i jest najdłuższym tego typu traktem w Europie. Na trasie znajduje się 200 ośrodków jeździeckich, 21 punktów postojowych, 1400 tablic informacyjnych, 30 punktów informacyjnych monitorujących turystów i ponad 1000 atrakcji turystycznych. Ciekawostką jest, że jeździec może bezpłatnie wypożyczyć lokalizator, który w wypadku niebezpieczeństwa wyśle służbom ratunkowym informację o pozycji będącego w opałach turysty
Lokalne szlaki konne aż takich udogodnień, jak lokalizatory, nie oferują. Nadleśnictwa troszczą się przede wszystkim o to, żeby wszystkie trasy były czytelnie oznakowane, zawsze przejezdne, by były przy nich koniowiązy oraz wiaty umożliwiające odpoczynek i schronienie przed deszczem. Przede wszystkim jednak dbają, by przebiegały przez najpiękniejsze tereny Lasów Państwowych. Co oferują miłośnikom jazdy konnej, najłatwiej dowiemy się w siedzibach nadleśnictw oraz w serwisie czaswlas.pl.
Najnowsze aktualności
Edukacja leśna...inaczej
Edukacja leśna...inaczej
14 placówek oświatowych, blisko 600 uczestników, 11 koordynatorów, 3 komisje konkursowe, leśnicy i szerokie grono ekspertów pracowało nad realizacją projektu edukacyjnego „Mała Akademia Leśna – 9 leśnych lekcji na 90 lat Lasów Państwowych”, towarzyszącego jubileuszowi 90 lat PGL Lasy Państwowe.
Projekt stanowił nietypową – konkursową formę ewaluacji działalności edukacyjnej Nadleśnictwa Gryfino. Celem tegorocznej edycji było ukazanie wieloaspektowości lasu i leśnictwa w ujęciu interdyscyplinarnym – poprzez pracę w blokach tematycznych pozornie nie wiążących się z zagadnieniami przyrodniczymi. Tematyka poszczególnych kategorii projektu /9 leśnych lekcji/ dobrana została tak, aby stanowiła podsumowanie treści stanowiących tematykę zajęć dydaktycznych /terenowych, kameralnych/ jakie w ramach projektu prowadzone były od jesieni 2013 roku do maja 2014 roku przez gryfińskich leśników. Zajęcia odbywały się zarówno w Punkcie Przyrodniczo-Leśnym w Glinnej, placówkach oświatowych jak i bezpośrednio w terenie.
Treści zajęć dydaktycznych, usystematyzowane w poszczególnych kategoriach oraz zadania przeznaczone dla uczestników wiązały się z:
- kulturotwórczą rola lasu w polskiej literaturze i folklorze /język polski - zadanie dla uczestników - "leśne" dyktando/
- wzbogacaniem zasobu słownictwa w nauce języka niemieckiego o zagadnienia związanie z lasem i leśnictwem /język niemiecki - zadanie dla uczestników – „Leśny słownik języka niemieckiego"/
- wzbogacaniem zasobu słownictwa w nauce języka angielskiego o zagadnienia związanie z lasem i leśnictwem /język angielski - zadanie - opowiadanie „Las leśnika Bartosza"/
- lasem i leśnictwem jako tematem przewodnim w nauce korzystania z narzędzi do tworzenia aplikacji multimedialnych /zadanie - film pod tytułem „Człowiek i las"/
- dziejami administracji Lasów Państwowych i struktur leśnictwa na przestrzeni 90 lat istnienia, historii Polski w kontekście kształtowania się struktur Lasów Państwowych i lesistości kraju /historia - zadanie – broszura, informator „Historia leśnictwa polskiego"/
- rolą leśnika w gospodarowaniu polskim dobrem narodowym, znaczeniem lasu i drewna dla ludzi /wychowanie plastyczne - zadanie - praca plastyczna „Człowiek i las"/
- drewnem jego walorami technicznymi, obróbką i wykorzystaniem /wychowanie techniczne - zadanie – praca z wykorzystaniem drewna jako materiału przewodniego/
- odgłosami lasu i możliwością ich wykorzystania w tworzeniu utworów muzycznych /zadanie - ułożenie tekstu o treści związane z lasem do dowolnego podkładu muzycznego oraz zaprezentowanie go/
- ukazaniem lasu jako miejsca rekreacji i odpoczynku.
Lekcja „język polski" zmobilizowała 86 gimnazjalistów do podjęcia się niełatwej sztuki napisania dyktanda, którego treść - związana z rolą leśnika w gospodarowaniu zasobami leśnymi ułożona została przez eksperta z Uniwersytetu Szczecińskiego.
Podsumowaniem lekcji „wychowanie fizyczne" był Bieg o Puchar Nadleśniczego Nadleśnictwa Gryfino, towarzyszący ogólnopolskiej akcji „Polska Biega", w której promowany jest zdrowy styl życia /biegamy dla przyjemności a nie na czas/. Bieg o Puchar Nadleśniczego Nadleśnictwa Gryfino był „lekcją" otwartą, do której oprócz uczestników projektu przyłączyli się mieszkańcy Gryfina i okolic /łącznie 250 osób/. Spotkaniu towarzyszyła akcja promocji drewna i jego wyrobów. Spośród uczestników, którzy pisemnie i prawidłowo odpowiedzieli na pytania związane z lasami, leśnictwem i drewnem wylosowane zostały pamiątkowe nagrody i nietypowy /bo drewniany/ puchar.
Więcej o Leśnym biegu o puchar Nadleśniczego Nadleśnictwa Gryfino
Finał projektu miał miejsce 6 czerwca b.r. i towarzyszył mu ostatni z etapów, którym było rozstrzygnięcie wyników w kategorii „muzyka". Uczestnicy zaprezentowali utwory muzyczne z samodzielnie napisanym „leśnym" tekstem w aranżacji własnych lub znanych podkładów muzycznych zainspirowanych odgłosami lasu. Płyta z nagraniami ukaże się już niebawem.
Zamysł edukacyjny – mimo że zakończony nie spocznie na dnie szuflady. Prace nagrodzone w kategoriach język niemiecki, angielski, historia, informatyka, stanowiące doskonałe, choć nietypowe pomoce dydaktyczne zostaną przekazane do czytelni Biblioteki Miejskiej w Gryfinie i bibliotek w placówkach oświatowych, biorących udział w projekcie. Wszystkie praca uczestników projektu zostaną zaprezentowane 23 lipca b.r. w sali wystawowej Centrum Informacji Turystycznej w Gryfinie.
Partnerzy strategiczni projektu - Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie, Miejski Ośrodek Sportu w Gryfinie, Centrum Informacji Turystycznej w Gryfinie, Biblioteka Miejska w Gryfinie, Gryfiński Dom Kultury.
Eksperci - dr Maria Kabata - Zakład Etnolingwistyki Instytutu Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Szczecińskiego /język polski/, Przemysław Lewandowski - szef ogólnopolskiego Festiwalu Miejsc i Podróży Włóczykij oraz studyjnego kina "Gryf" /informatyka/, Maria Zalewska - dyrektor Gryfińskiego Domu Kultury, Piotr Ostrowski - muzyk i kompozytor, instruktor w Gryfińskim Domu Kultury /muzyka/, Magdalena Semczyszyn - kierownik Referatu Badań Naukowych Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Szczecinie, Dawid Rembecki - członek Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Gryfińskiej, kolekcjoner artefaktów historycznych /historia/, Paula Szuszkiewicz - lingwista, nauczyciel języka angielskiego /języka angielski/, Karina Tyła - instruktor plastyki w Gryfińskim Domu Kultury /plastyka/, Żaneta Nawrocka - lingwista, nauczyciel języka niemieckiego /język niemiecki/, Józef Moczuło - artysta rzeźbiarz /wychowanie techniczne/.
Lista finalistów:
Język polski:
I miejsce – Urszula Strugarek - Gimnazjum nr 1 w Gryfinie
II miejsce – Sandra Janiszewska - Gimnazjum w Chwarstnicy
III miejsce – Krzysztof Stempiński - Gimnazjum nr 1 Gryfinie
Język angielski:
I miejsce - Radosław Sieja - Gimnazjum w Chwarstnicy
II miejsce - Martyna Grymuła – Gimnazjum w Baniach
III miejsce - Iga Paszkiewicz - Gimnazjum nr 1 w Gryfinie
Język niemiecki:
I miejsce - Małgorzata Mlak – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
II miejsce - Wiktor Jędrzejak – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
III miejsce - Bartosz Nędzarek –Szkoła Podstawowa nr 3 w Gryfinie
Wyróżnienie - Marcin Sztangierski – Szkoła Podstawowa w Baniach
Wyróżnienie - Jerzy Surdacki – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Historia:
I miejsce - Maja Wiczkowska- Gimnazjum nr 1 w Gryfinie
II miejsce - Marta Kaciupa- Gimnazjum nr 1 w Gryfinie
III miejsce - Sandra Kisielewska – Gimnazjum w Baniach
Informatyka
I miejsce : Gimnazjum w Widuchowej - Marcin Witek, Marta Narożańska
II miejsce: Gimnazjum nr 1 w Gryfinie - Patrycja Poprawa, Patrycja Ścisłowska
III miejsce: Gimnazjum nr 1 w Gryfinie - Paulina Głodzik, Monika Wyrwicz, Michał Mędzin, Tomasz Gniazdowski, Greta Stołecka, Joanna Siwek
Ex aequo - Gimnazjum w Baniach - Martyna Kłonowska, Izabela Skąpska, Ewa Kotowicz
Wyróżnienie - Gimnazjum nr 1 w Gryfinie - Ewa Burda, Miszela Kałachurska, Aleksandra Wierzbowska
Plastyka
Kategoria klas I - III
I miejsce – Hania Sipiora – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
II miejsce – Wojtek Piaskowski – Szkoła Podstawowa nr 3 w Gryfinie
III miejsce- Michał Kusiak - Szkoła Podstawowa nr 3 w Gryfinie
Kategoria klas IV – VI
I miejsce – Hubert Ksel - Szkoła Podstawowa w Widuchowej
II miejsce – Pola Masłoń – Szkoła Podstawowa w Baniach
III miejsce – Zuzanna Krakowiak – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Wyróżnienia:
Karolina Stańko - Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Gabriela Drabik – Szkoła Podstawowa w Gardnie
Karolina Wojdyła – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Kacper Wierszyłowski – Szkoła Podstawowa nr 3 w Gryfinie
Michał Felicki - Szkoła Podstawowa w Radziszewie
Wiktoria Durlej - Szkoła Podstawowa w Gardnie
Paulina Swacha – Szkoła Podstawowa w Chwarstnicy
Julia Bryczkowska – Szkoła Podstawowa w Gardnie
Nikola Marciniak – Szkoła Podstawowa w Baniach
Wychowanie techniczne:
I miejsce – Gabriela Szejler – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
II miejsce – Daniel Lewandowski – Szkoła Podstawowa w Chwarstnicy
III miejsce- Daniel Linkiewicz – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
IV miejsce - Gabriel Jazukiewicz – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
IV miejsce - Oliwia Ciastko – Szkoła Podstawowa w Baniach
Wyróżnienia:
Gracjan Szymański – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Zuzanna Ulas – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Róża Zarzycka – Szkoła Podstawowa w Baniach
Aleksander Gembarowski – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Paulina Dziubek – Szkoła Podstawowa w Baniach
Karolina Baryła – Szkoła Podstawowa w Chwarstnicy
Kasia Bodys – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Tymon Rozpędek – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Krzysztof Sowiak - Szkoła Podstawowa w Chwarstnicy
Nikola Marciniak –Szkoła Podstawowa w Baniach
Wojciech Kobziński – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
Mateusz Przychoćko – Szkoła Podstawowa w Widuchowej
Przemysław Kulesza – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Karolina Stańko – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Jerzy Surdacki – Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Justyna Kiełbaśnik – Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie
Muzyka:
I miejsce - w Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Opiekun: Katarzyna Glińska – kl. II
Zofia Pawlikowska, Julia Karmanowicz, Zuzia Jastrząb, Angelika Piasecka, Natalia Markiewicz, Amelia Gatkowska
II miejsce - Szkoła Podstawowa w Radziszewie
Opiekun: Bożena Felicka – kl. II i III
Aleksandra Wilczyńska, Oliwia Bulińska, Paulina Mysiak, Agnieszka Kowalczyk, Oliwia Gajecka, Oliwia Najda
III miejsce - Szkoła Podstawowa nr 1 w Gryfinie
Opiekun: Urszula Mróz – kl. III
Laura Inglot, Natalia Stańczyk, Alicja Kmiecińska, Hanna Kowalczyk, Nadia Kiełczewska, Oktawia Kaluba
Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom i instytucjom wspierającym projekt.
Gratulujemy uczestnikom i finalistom.